Sopiva lämpötila, parempi uni

Nyt on taas aika tarkastaa kodin lämmityslaislaitteiden säädöt ja säätää huonelämpötilat oikealle tasolle. Liian kuuma sisäilma vaikuttaa esimerkiksi unen laatuun, vireyteen ja jopa terveyteen. Tärkeintä on poistaa veto, silloin oikeat lämpötilat tuntuvat mukavilta.

Unen merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille ja terveydelle puhutaan paljon. Unen laatua voi parantaa myös oikeilla lämpötiloilla ja hyvällä peitolla sekä petivaatteilla.

Jos huoneiston ikkunoiden ja ovien ilmanvuotokohtia ei tullut tarkastettua kesällä, kannattaa se tehdä viimeistään nyt, kun ikkunoiden ja ovien raoista tai rakenteiden vuotokohdista sisään virtaavan kylmän ilman tuntee helposti. Nämä ilmanvirtaukset aiheuttavat vedontunnetta, joka puolestaan tuo sisällä oleville tunteen kylmyydestä.

Kun nämä viihtyisään asumiseen alentavasti vaikuttavat seikat on eliminoitu, voi jokainen nauttia mukavammin sopivista huonelämpötiloista ja niiden myötä paremmasta unesta sekä terveydestä. Syksyllä voi olla myös mukava kietoutua pehmeään ja lämpimään torkkupeittoon istuskellessa tuolilla tai sohvalla.

Kannattaa miettiä myös omaa pukeutumista. Kun käyttää kotona mukavalta tuntuvia, lämpimiä vaatteita, ei pienet vedon tuomat ilmanvirtauksetkaan tunnu heti kylmyytenä. Talvikaudella kotonakin kannattaa pukeutua lämpimämmin kuin kesähelteellä.

 

Suositeltavat lämpötilat vaikuttavat uneen ja terveyteen

Suositeltava makuuhuoneen lämpötila on 18–20 astetta. Viileässä nukkuu paremmin ja nukahtaa nopeammin. Samalla päivä ja ilta sujuu vireämpänä, kun väsymys ei tuo epämiellyttävää oloa.

Terveellinen oleskelutilojen lämpötila on 20–22 astetta. Korkeampi lämpötila lisää muun muassa energiankulutusta, huoneiston pölyisyyttä, ilman kuivuuden tunnetta ja rakennusmateriaalien kemikaaleista hengitysilmaan erittyviä päästöjä.

Alentamalla asunnon lämpötilaa säästää lämmitysenergiaa 5 prosenttia. Lämpötilojen pitäminen kurissa vähentää myös lämmityksestä syntyviä päästöjä.

Kodin talvilämpötila max 22 °​C

Terveellinen oleskelutilojen lämpötila on 20–22 astetta.
Makuuhuoneisiin suositellaan lämpötilaksi 18–20 astetta.

 

Korkeampi lämpötila lisää:

  • energiankulutusta
  • huoneiston pölyisyyttä
  • ilman kuivuuden tunnetta
  • rakennusmateriaalien kemikaaleista hengitysilmaan erittyviä päästöjä
  • uniongelmia

 Säästä lämmitysenergiaa 5 % alentamalla lämpötilaa yhden asteen.

 

Teksti: Ari J. Vesa
Kuva: Scanstockphoto

 

2019-09-24T10:52:07+03:00 24.09.2019|Uutiset|